tisdag 17 augusti 2010

Sockerberoende någon?

Idag var jag mör i hela kroppen efter gårdagens träning. Jag unnade mig en vilodag från träningen för att imorgon gå upp i ottan och yoga. Det är verkligen den bästa starten på dagen. Ett ordentligt stretch och styrkepass sedan är man laddad och redo för en heldag. Ska fundera ut en extra powerful morgonsmoothie på det. Jag glömde halva min lunch hemma idag och var hungrig hela eftermiddagen. Tur att vi hade fruktkorg på jobbet :-)

Jag har alltid varit en riktig "sockerknarkare" och brukade äta något sött varje dag. Sockerberoendet har försvunnit ju mer och mer jag äter raw. Dels får jag i mig mer näring, vitaminer och mineraler som gör att kroppen känner sig nöjd. Sötsug är oftast ett tecken på att kroppen behöver just näring och energi. Inom kinesisk medicin pratar man om balans och yin och yang. Man kan dela upp mat i yin och yang. Någon typ av mat kan balanseras av någon annan. Kött balanseras av socker, dvs kött är yang och socker är yin. Jag tror personligen att det kan vara en anledning till varför man är så sötsugen efter en måltid (som innehåller kött). Det är värt att veta att man bör utesluta båda ur sin kost samtidigt och inte enbart det ena för kroppslig balans. Efter detoxen har mitt sockerberonde och sug helt försvunnit. Hurra för det!

Som den erfarna sockerjunkie jag är vill jag dela med mig av några hälsosammare alternativ när sötsuget pockar på:
1. Gör en energi- och vitaminrik supersmoothie
2. Köp mörk choklad (70%), helst organisk
3. Drick vatten och/eller färskpressade juicer
4. Ät frukt, nötter, bär och frön

Jag har varit helt "hooked" på Renée Voltaires supergoda Chokladdoppade gojiberries. Nu har hon även massa gott i lösvikt som t.ex. chokladöverdragna cashew, paranötter, tranbär, russin och hasselnötter. Det är helt ekologiskt och med 70%-ig choklad. MUMS! Man behöver inte äta många för att vara nöjd. För övrigt kan jag verkligen rekommendera Green & Black's organic dark chocolate, finns i flera galna smaker som t.ex. mint och ingefära. Hallå, beroendeframkallande! Om man är där mitt i sitt sötsug är det ett bättre alternativ än en snickersbar och cola från pressbyrån.


Mitt socker just nu är det som finns i denna skål :-)


Sov gott och dröm vackra drömmar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar