tisdag 24 augusti 2010

Hur gammal är du egentligen?

Lev yngre och bättre, ta reda på hur gammal du egentligen är och hur ditt leverne påverkar din ålder. Hur länge kommer du att leva med tanke på dina vanor och livsstil? Vågar du ta reda på det? Det tar bara ca 2 minuter.

Blue Zones Community har samlat in fakta om hur olika levnadssätt påverkar livslängden. De har sammanställt information från hela världen och olika folkslag. Beroende på ålder, levnadsstil, matvanor o.s.v. kan man sedan räkna ut sin verkliga ålder och hur länge man kommer att leva utifrån den informationen.

Första gången jag gjorde testet fick jag svaret att min nuvarande (kroppsliga) ålder är 28 och jag kommer att leva tills jag är 89 (och fri från div. sjukdomar fram till 76 års ålder) om jag fortsätter att hålla samma livsstil och kostvanor. Jag var 30 när jag gjorde testet och resultatet kan tyckas vara helt OK. Ett och ett halvt år senare äter jag mer raw food och tränar mer. Efter att ha gjort om testet har jag fått resultatet att min ”riktiga” ålder nu är 26,5 (jag har blivit yngre!!) och jag bör kunna leva tills jag blir 97 och fri från div. sjukdomar fram till 87 års ålder. På grund av mina levnadsvanor har mitt liv förlängts med hela 15 år, ha ha. Gött eller vad! Tänk vad kul det vore om man kunde fylla ett år yngre varje år? Det är nog mitt mål f.o.m. nu. Jag ska helt enkelt fylla yngre och leva bättre. Nästa gång jag firar mig står det inte 32 på (raw food) tårtan, det ska ni veta ;-) ha ha.

Nu kanske man ska ta det hela med en nypa salt... Men lite intressant tycker jag att det är. Det är klart att vår kosthållning och livsstil påverkar våra liv. Här finns även en massa hälsotips för ett bättre och längre liv. Check it out U guys!

www.bluezones.com

Något som gör dig hälsosammare och friskare är att äta mycket frukt och grönt (wow, den har ni inte hört förut ;-) Har ni sett de här platta persikorna? De är fantastiskt goda och har börjat dyka upp i större mataffärer.

Ha en fantastisk dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar