måndag 9 augusti 2010

Back to business

Efter en alldeles underbart rolig 30-års fest i Falkenberg (tack Paula och alla goa tjejer :-) och ett litet avbrott i detoxen är det dags igen. Vi började dagen med en fantastiskt god smoothie med bl.a. acerola och spirulina. Till lunch blev det en jättegod sallad med tamarillo. Tamarillo är en frukt som är besläktad med och smakar lite som tomat. Tamarillon kan man använda som frukt eller i t.ex. en sallad, kanske inte att rekommendera i desserter då den är mer matig i smaken.

Nu har det snart gått en vecka sedan vi började med detoxen och jag känner mig mycket piggare och klarare i huvudet. Jag har mer energi och går omkring i ett allmänt lyckorus (kanske dels för att jag är så galet intresserad av just det här). Min mage är plattare och inte lika uppsvälld som den annars brukar vara (jag har inte så mycket mage men jag tycker att det är skillnad). Hur man lägger upp en detox är helt olika. Man kan till en början starta med ett par tre dagar och nästa gång öka till en vecka, sedan tre veckor. Den här gången har vi inte direkt satt något slutdatum utan kör på så länge vi känner för det. Det är det fina med raw, man gör det i sin egen takt och lyssnar på sin kropp. Just nu mår jag så himla bra att jag inte vill sluta än. Helt lätt har det inte varit, dag 2 och 3 var jobbiga för mig. Jag hade huvudvärk och var väldigt trött om kvällarna vilket var symptom på avgiftning. Jag höll ut och nu känns det mycket bättre. Man är heller inte lika sugen på skräpmat och godis, vilket är ett stort plus. Första veckan tog vi det lugnt med träningen och promenerade istället. Den här veckan kommer vi att köra lätt styrketräning och jag kommer att yoga. Styrketräning saktar in detoxen och yoga hjälper kroppen att frigöra gifter. Det låter hemskt motstridigt men jag vill göra båda och då tänker jag helt enkelt göra det. Sedan är det mycket viktigt att man faktiskt rör på sig, särskilt under en detox.

Idag blir det alldeles fantastiska bilder från marknaden La Boqueria i Barcelona. Den får man bara inte missa om man är där. Önskar verkligen att vi hade något så underbart fint här i Sverige. Det bästa var att de hade mängder med färdiga smoothies i alla möjliga smaker och färdigförpackade fruktsallader. Hur smart som helst. När ni beställer smoothies utomlands se då till att de inte tillsätter socker.

Men visst blir man glad när man ser bilderna :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar