fredag 13 augusti 2010

Purple-berry smoothie & raw treats

För mig känns det lite jobbigare med detoxen just nu. Jag varken vill eller behöver gå ner i vikt så jag måste se till att äta mycket frön, nötter, avocado och kallpressade oljor. Min pojkvän klarar av det lite bättre än mig. Vi är alla olika och våra kroppar likaså. Det min kropp behöver kan vara helt annorlunda än om man jämför med någon annan. Det kan vara bra att ta reda på vilken kroppstyp man har för att lära känna sin kropp och veta hur man ska äta för att må bättre. Jag behöver äta ofta annars mår jag dåligt om det går lång tid mellan måltiderna medan min pojkvän klarar sig bra även om han inte ätit på ett tag. Vad vi behöver äta skiljer sig lite. Tur är att vi har varandra för när han mår bättre peppar han mig och tvärtom.

I morse gjorde jag denna goda bär-smoothie till frukost. Jag ”boostade” den med MSM som är ett fantastiskt kosttillskott. Den innehåller svavel (även kallad skönhetsmineral) som ger dig vackrare och starkare hår, hud och naglar. Genom att äta MSM får du ökad flexibilitet och styrka i leder, muskler och ben. Bra när man tränar. Den hjälper också vår kropp att absorbera näring bättre. MSM ska helst intas tillsammans med något C-vitaminrikt för att kroppen lättare ska ta upp det. Det rekommenderas att man intar den med Camu Camu, som är en extremt C-vitaminrik superfood. Är det någon superfood man ska börja med så är det lite MSM varje morgon, i smoothien eller i ett vattenglas (den smakar inget vidare, tänk på att tillsätta citronsaft eller apelsinjuice), och du kommer att märka skillnad.

Purple-berry smoothie

1 banan
Hallon
Blåbär
Björnbär
1 tsk MSM
2 tsk Camu Camu
½-1 dl bovete (blötlagd)
1 msk linfrön
1 msk psylliumfrön
1 msk cocosolja (kallpressand)
Vatten

Dagens lunch; mango, papaya, avocado och en green smoothie. Hallå, hur gott som helst! Spara papayakärnorna, torka dem eller rosta dem i ugnen och strö över en god sallad. Gott och nyttigt. Papaya- och mangoskalens insida kan du gnida in i ansiktet. Blir som en fantastisk exfolierande ansiktsmask med naturliga fruktsyror och enzymer. WOW!


Avslutar dagens inlägg med GODIS! Dessa raw treats köpte jag på Blueberry innan vi gick på bio och såg Inception. Hur bra och gott som helst.



Ha en fantastisk dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar