onsdag 25 augusti 2010

Raw hummus och guacamole

Det blev ett styrkepass i morse med. Det känns lite lättare nu att gå upp extra tidigt och det går bättre att gymma på morgonen, känner att jag orkar mer och mer. Det är så härligt att ha det avklarat, då har man mer tid för upptåg och andra påhitt på eftermiddagen. Dagarna har en tendens att bli späckade rätt snabbt ändå. Mitt hälsokostförråd börjar ta slut, sicken tur att det är löning idag så att man kan fylla på ordentligt. Undrar vad jag hittar på denna gång? Ska även passa på att inhandla superfoods som ska ingå i raw food kit:et som mina ”favvogirlz” ska få i födelsedagspresent. Spännande!

Igår åt vi en alldeles fantastisk räksallad med hummus och guacamole! Wow, säger jag bara (vet inte om det egentligen passar ihop, men gott var det). Nu kanske ni tror att det enda jag äter är sallad och smoothies men det finns mycket mer inom raw food som jag ska se till att dela med mig av. Det är bara det att sallad och smoothies är busenkelt att göra och man kan variera i all oändlighet.. (OBS! Räkor är ej raw).

Raw hummus

3 dl kikärter (blötlagda)
1 dl olivolja (kallpressad, extra virgin)
1 citron
1 vitlöksklyfta
Salt
Vatten

Lägg kikärtor i blöt kvällen innan. Häll ut vattnet på morgonen och skölj, låt stå. På eftermiddagen blanda kikärter och olivolja i en mixer. Späd ut med lite vatten till lämplig konsistens. Häll i saft från 1 citron och tillsätt en hackad vitlöksklyfta. Mixa igen och smaka av med salt. Hummusen är oftast godast dagen efter.

Raw guacamole

2 avocado
1 tomat
1 vitlöksklyfta
½ lök
½ citron
Ev. jalapenos
Salt

Mixa ingredienserna i en blender. Smaka av med salt och tillsätt saften från ½ citron. Jag bara äääälskar guacamole. Det är nog det bästa jag vet och det är så nyttigt och gott att äta den raw. Vilken lycka!

Önskar er en alldeles, alldeles underbar dag :-)

1 kommentar:

  1. Enligt ett annat raw recept på hummus jag sett så skulle man lägga de groddade kikärterna i kokhett vatten 1 minut (annars skulle de smaka vidrigt) Underförstått var att så kort tid inte förstör enzymerna antar jag. Men du anser inte det behövs?

    SvaraRadera