onsdag 4 augusti 2010

Acerolafrukost & mangolunch

Dagens frukost bestod av en smoothie med acerola. Acerola är en s.k. superfood som växer i central- och sydamerika och innehåller mängder med c-vitamin. Fantastiskt! Jag dricker ofta smoothie till frukost, det ger mig energi ända fram till lunch. Jag brukar boosta mina smoothies med olika superfoods för att få så mycket näring som möjligt så att jag har energi som räcker hela dagen och lite till ;-) Linfrön och psylliumfrön är bra för magen, de har bl.a. en utrensande och mättande effekt. Jag brukar blötlägga dem innan, vilket gör att min kropp kan ta upp mer av de nyttiga ämnen som de innehåller. Pumpafrön innehåller protein, hur bra som helst. Vilken fantastisk frukost :-)

Min lunch bestod av en mango och avocadosallad. Yummie! Den var underbart god och mättande. Jag gjorde även en Green smoothie. Vi behöver allt grönt vi kan äta, dels för syrabasbalansen i kroppen och de viktiga mineralerna som vanlig kost saknar. Mer om Green smoothies längre fram.


Sandras acerolasmoothie

1 banan
2 msk linfrö
1 msk psylliumfrö
1 näve pumpafrön (blötlagda)
Acerola (finns att köpa fryst eller i pulverform på hälsokosten)
Färskpressad apelsinjuice
1 msk linfröolja (kallpressad)

Mixa i en blendern. Voila!



Mango- och avocadosallad

1 mango
1 avocado
ruccolasallad
linser (blötlagda och groddade)
pinjenötter
olivolja (kallpressad, extra virgin)

Skär upp och blanda i en skål. Enkelt och gott :-)


Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar