onsdag 11 augusti 2010

Antioxidanter och choklad

Hallå eller! Det var en seg morgon och jag drog mig extra länge i sängen. Yogan och styrkepasset tog musten ur mig så här mitt i detoxen. Ska nog ta det lite lugnare med träningen tills detoxen är över. Hungrig som en varg blev jag igår kväll och då passade jag på att göra en energirik smoothie. Det blev en utomordentligt god vitaminbomb med bl.a. rå kakao, havtorn och granatäpple. Yummie!

Kakao är kärnan från en frukt som växer i Amazonas och är sprängfylld med näringsämnen, särskilt antioxidanter. Rå kakao har länge ansetts vara superfood nummer ett. Den innehåller även sulfat (en s.k. skönhetsmineral) som ger dig starkare naglar, hår och finare hy. Granatäpple innehåller återigen massa vitaminer och mineraler, särskilt C-vitamin och kalium. Oljan från granatäppelfröna sägs ha en positiv effekt mot bröstcancerceller. Fria radikaler skadar cellerna i vår kropp och antioxidanter ”neutraliserar” de fria radikalerna. Detta i sin tur motverkar åldrande och sjukdomar. Fantastiskt, eller hur!

Choco-pomegranate-power smoothie

1 banan
1 mango
1 dl havtorn
1 granatäpple
1 msk rå kakao
Vatten

Till lunch idag blev det en regnbågssallad komponerad av pojkvännen (han tog lite av det vi hade hemma :-)

Regnbågssallad

Rödkål
Röd lök
Tomater (eko)
Gurka (eko)
Oliver (eko)
1 morot
1 paprika
1 avocado
Valnötter
Olivolja (kallpressad, extra virgin)
Salt (Himalayasalt)
Citronsaft (från en eko-citron)


Skär upp och blanda i en skål. Ringla över kallpressad olivolja och citronsaft. Gott och mättande.


Läs mer om kakaons fantastiska egenskaper i David Wolfie’s bok Naked Chocolate, här finns också flera goda recept. David är en raw food-guru och har skrivit flera intressanta böcker om råkost och hälsa.

Ha en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar