söndag 15 augusti 2010

Mer kokos!

Vilken otroligt skön och avslappnande helg. Vi har börjat bryta detoxen med lite vanlig mat och passade på att grilla lax i lördags i det fina vädret. Idag blir det torsk och sallad till middag. Efter att ha läst M.D. Gabriel Cousen's bok Den 7-faldiga freden har vi omvärderat vårt köttintaget helt. Eftersom jag inte är vegetarian och brukar uppskatta kött har jag som mål att sluta med rött kött och fågel men att äta fisk ett tag för att någon gång i framtiden helt utesluta all form av kött. Det är dock svårt att sluta med något helt abrupt. Vi tänker absolut fortsätta äta raw frukost och lunch men lite mer tillagat till middag. Mitt mål är att äta 80% raw. Efter den här detoxen känner jag mig piggare, gladare och mer energisk. Min hy ser fräschare och mer strålande ut. Min pappa sa att jag hade sådan fin färg i ansiktet och då var jag helt osminkad. Tack för den! I skrivandes stund provar min pojkvän sina gamla kläder som han inte kom in i för bara 3 veckor sedan. De sitter nästan perfekt, hur kul är inte det? Imorgon ska vi väga oss, då får ni höra.

I morse gjorde jag en fantastiskt god frukostsmoothie på bl.a. kokosolja och kokosjuice. Kokos är en fantastisk superfood som innehåller protein, kalium, järn och fibrer. Den ger energi som varar länge och stimulerar fettförbränningen. Jag använder organisk, kallpressad kokosolja av hög kvalitet i mina smoothies och bakverk samt till att smörja in ansikte och kropp. Det är en naturlig ansikts- och kroppsolja som sjunker snabbt in i huden. Det slår alla krämer som finns på marknaden och innehåller inte kemikalier och tillsatser. Jag är övertygad om att kemiskt framställda ansiktskrämer och make-up föråldrar huden i längden. Jag har alltid haft svårt att hitta bra produkter till mitt ansikte eftersom jag lätt får finnar och pormaskar då jag har storporig hy som tar åt sig allt (sedan beror det även till stor del på kosten) men med kokosoljan har jag fått betydligt finare hy. Var noga med att använda kokosolja av hög kvalitet till ansiktet. Det finns billigare alternativ som används med fördel till stekning och matlagning.

Frukostsmoothie med kokos

1 banan
2 msk hampafrön
1 msk linfrön
1 msk psylliumfrön
1 msk kokosolja (kallpressad)
1 dl kokosjuice (organic)
1/2 guava
Apelsinjuice

Kokosjuicen finns i kokosnöten och smakar lite sött. Endel kan behöva vänja sig vid smaken men jag älskar den. Om jag befinner mig i ett land där det växer kokos ser jag till att få i mig juicen och köttet från minst en kokosnöt om dagen. I Sverige kan du antingen köpa en kokosnöt i mataffären eller en färdigförpackad juice på hälsokosten. Jag köpte organisk kokosjuice på Blueberry, inte riktigt lika bra som en färsk kokosnöt i Thailand men det fungerar. Just nu använder jag Holistics kokosolja. Den kan jag verkligen rekommendera.
 


Ha en fantastisk söndagkväll :-)

3 kommentarer:

  1. Sandy, vi måste gå till blueberry när vu kommer till Sthlm, ok? :) puss!

    SvaraRadera
  2. Självklart vi ska. Har redan satt upp det på to do listan :-) Längar!!!!!!!!! Puss

    SvaraRadera
  3. tänkte oxå på det, sätt högt upp på listan! :) puss

    SvaraRadera