fredag 6 augusti 2010

Detox och spirulinasmoothie

Just nu håller jag på med en detox, d.v.s jag rensar kroppen från gifter och äter så ren och naturlig föda som möjligt. Jag använder Holistics detoxprodukter för att hjälpa till med "utrensningen" i kroppen. Jag utesluter helt bröd, pasta, potatis, ris, bulgur m.m. samt kött och äter endast raw food. Syftet är att må bättre, få mer energi och att se fräschare, hälsosammare ut. Jag har även satt min pojkvän på den här detoxen ;-) Han har ibland motvilligt varit inblandad i mina raw food experiment genom åren men nu tycker han att det är riktigt kul. Mitt mål är inte att gå ner i vikt, utan att behålla vikten men ändå kanske få en fastare kropp. Min pojkväns mål är att gå ner i vikt, må bättre och få mer energi. Ni kommer att få läsa mer om vår detox och hur det går med att uppnå våra mål. Detoxa gör man ca två gånger om året och helst till våren och hösten men det passade oss helt enkelt bäst att göra det nu.

Dagens frukost bestod av en guavasmoothie boostad med Spirulina. YUMMIE! Den var verkligen supergod (trots färgen). Förmodligen pojkvännens favorit dessutom. Guava innehåller massor med b- och c-vitaminer. Spirulina är en microalg och en s.k. superfood. Den innehåller mängder med viktiga vitaminer och mineraler, b.la. järn, kalcium, e- och b-vitamin, klorofyll m.m. Hur bra som helst! BTW, både spirulina och pumpafrön innehåller protein.

Guava- och spirulinasmoothie

1 banan
1 näve pumpafrön (blötlagda)
1 msk cocosolja
1 msk linfrön (blötlagda)
1 msk psylliumfrön (blötlagda)
1 tsk spirulina
Guava
Färskpressad apelsinjuice

Mixa i blendern. Klart!

Till lunch igår åt jag en Green smoothie och en jättegod kålsallad. Kål är underskattat och supernyttigt. Det innehåller massor med vitaminer och det sägs motverka/förebygga cancer. Mmm.. gott var det :-)

Kålsallad

Rödkål
Vitkål
Fänkål
Linser (blötlagda och groddade)
Olivolja
Pinjenötter
Citronsaft

Skär upp och mixa. Ringla över kallpressad olivolja och lite pressad citronsaft. Lätt som en plätt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar