måndag 4 april 2011

Matcha te

Wow! Vilket härligt väder vi har idag. Våren är äntligen här :-) Det var en helt fantastisk upplevelse att lämna jobbet med solen i ansiktet, se alla vårglada människor och höra fåglarna kvittra. Det är något magiskt när storstaden vaknar till liv efter en lång vinter.

Helgen bjöd på gamla vanor och allt annat en rå fräsch mat... Jag kan säga att jag inte saknar vanlig, lagad mat särskilt mycket men jag har verkligen saknat min råkost! Var helnöjd med min lunchlåda idag som innehöll en skön grön sallad. Jag känner verkligen skillnad i välmående när jag äter raw food och ser fram emot en detox som är inplanerad till mitten av april. Då brukar mitt "råfood:ande" få en rejäl boost och jag mår en miljard gånger bättre samt känner en otrolig energiskillnad. Längtar!

Under lunchen gick jag förbi Bluberry vid stureplan och köpte mig en matcha-latte :-) Wow! Matcha latte är gjord på matcha-te som är ett japanskt grönt te med fantastiska egenskaper. Det är rikt på antioxidanter, A-, C- (5 gånger mer än i spenat) och E-vitamin. Är bra för matsmältningen, immunförsvaret, hyn samt motverka fetma bl.a. Det sägs ha en avslappnande effekt. Matcha te hjälper mot hjärt-och kärlsjukdomar, högt kolesterol, reumatism samt infektioner. Ok, det var faktiskt inte supergott men ett bra tips är att blanda i lite matcha te i sin smoothie.

En matchalatte i handen på väg till jobbet :-)

Efter jobbet hamnade jag på hälsokosten Gryningen (T-Medborgarplatsen) och inhandlade lite av varje, det får mig alltid på så bra humör.

Resultatet av lite shopping på Gryningens hälsokost

Slurp sa det, så var Green Energy-smoothien från Blueberry slut...
Solig kväll på er!

3 kommentarer:

  1. Hej, jag är en nyfiken rawfoodintressent som funderar på hur du ska käka när du ska detoxa dig på raw food. Jag hittade din trevliga och inspirerande blogg när jag sökte på rawfood detox.
    Hälsningar Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa, jag har inte lagt upp min detox än men för mig innebär det att äta 100% raw (idag äter jag ca 70-80% råkost) och undvika sött helt (även sött inom råkost). Dessutom brukar jag äta ngt detox-pulver/piller som hjälper till att rensa ut kroppen (t.ex. Holistics detox). Jag brukar leta upp råkostrecept som jag tycker om och planera hela min detoxkur. D.v.s varje frukost, lunch, middag och snacks/mellanmål. Då är det enklare att handla och att stå emot frestelser. I början kan det vara lite jobbigt och man får vissa detoxsymptom, bara man är medveten om det och har tid att gå hem och vila lite extra de första dagarna så brukar det bli lättare efter ett tag. Det finns några böcker med recept och tips som t.ex. Shazzies "Detox your world". Är man ny och ska detoxa för första gången kan jag rekommendera att göra det i ca 3 dagar och att bara äta raw men kanske allt inom raw även lite sötsaker som en raw paj el liknande ibland. Man känner en sådan otrolig skillnad av att bara äta raw. Jag kommer skriva mer om min detox i min blogg längre fram. Lycka till! Och maila/kommentera gärna om du har fler frågor :-)
    Mvh Sandra

    SvaraRadera
  3. Hej igen, tack för ditt svar. Jag ska med spänning följa dig när du detoxar (och även annars). Själv ska jag försöka att i första steget bli vegetarian och därefter söka mig över till Raw. Vi hörs säkert framöver.

    SvaraRadera