onsdag 6 april 2011

Världens bästa godispåse

Så här gott och nyttigt kan det bli när man äter godis! Köpte på mig lite goji-, inca- och mullbär på hälsokosten igår och fnulade sedan ett tag på hur jag skulle avnjuta dem på bästa sätt. Man blir så sugen på något gott när man t.ex. sitter på jobbet och eftersom man ändå är så duktig och jobbar borde man få unna sig något riktigt mumsigt, eller hur? Så varför inte göra en egen liten godispåse med goda, nyttiga och syrliga bär?! Gott OCH nyttigt på samma gång, det är helt fantastiskt om du frågar mig :-) Eller varför inte som biogodis t.ex?



Gojibär är en superfood som är sprängfylld med antioxidanter och är otroligt näringsrik. Det innehåller vitaminer och mineraler samt är en jättebra proteinkälla. Bäret är särskilt känd för sina höga halter av C-vitamin, järn samt betakaroten.

Inkabär är sprängfylld med näring och innehåller A-, B- och C-vitaminer samt mineraler. Det är även en jättebra proteinkälla och innehåller bioflavonider, som ökar upptagningen av C-vitamin i cellerna.

Mullbär innehåller antioxidanter och är också väldigt näringsrikt. Det innehåller mycket mineraler och vitaminer som C- och K-vitamin bl.a. Det är en bra proteinkälla, stabiliserar blodsockret och ökar det goda kolesterolet. Emma har skrivit ett jätteintressant inlägg om mullbärets 12 hälsofördelar på sin blogg, det kan ni läsa om här. Mycket intressant!

Don't mind if I do... :-)

4 kommentarer:

  1. Hej Sandra,
    jag har funderat ett tag på att börja äta raw food. Men har lite frågor, även om jag ha försökt läsa in mig.
    Äter du bara smoothie till frukost? Jag älskar lax, kan man få in det i dieten på något sätt? Undrar även om du har några tips under övergången till rå kost?
    Jag tränar 6 dagar i veckan mycket cardio, är det något speciellt man ska tänka på att få i sig då?
    Om du hade några svar skulle det vara toppen! Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Andrea, vad kul att också upptäckt raw food :-) Jag äter oftast smoothie till frukost, i alla fall på vardagar för att det är enkelt och går fort att göra. Dessutom blir man proppmätt och står sig ända till lunch. Se till att ha i frön som t.ex. hampafrön, pumpafrön och bovete (blötlagt) Det är också bra att ha i lite kallpressad olja (t.ex. kokosolja, olivolja, hampafröolja, linfröolja) utöver frukt och bär.
    Mitt tips är först och främst babysteg, börja med att införa ngt raw i din vardagliga kost (t.ex frukost smoothies & green smoothies). Gör sedan en kortare t.ex. 3 dagars detox (t.ex. bara äta raw i 3 dgr), då får man lära sig göra mer raw food rätter som man sedan kan införa i sin vanliga kost. Utveckla det till nästa detox och gör en 7-dagars. Rätt var det är så är man hooked! Se bara till att inte nedslås av att man inte alltid äter perfekt. Var glad för de framsteg du faktiskt gör. Under detoxperioder tränar jag yoga och ta promenader (till en början). Kroppen måste få vänja sig vid raw food och det är jobbigare i början om man tränar hårt och mkt men det ger med sig. Se bara till att äta bra före och efter träning. Det finns raw proteinpulver och gör gärna en smoothie. Det finns även mkt bra råkost som är otroligt bra proteinkällor (t.ex. linser, spirulina, gojibär, hampafrön m.m.). Lycka till! :-)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Ang. lax så är det raw att äta gravad lax och salmialax. Se bara till att det är av bra kvalitet och helst vildfångad. Jag unnar mig rökt lax ibland, det är så gott.
    Läs detta om lax: http://www.blueberrylifestyle.se/food-for-thought/artiklar/nu-byter-vi-lax/

    SvaraRadera
  4. Tack så hemskt mycket för hjälpen ser fram emot att komma igång!

    SvaraRadera