tisdag 12 april 2011

Let the detox begin!

Ok, nu kör vi. Dags för en detox! Wohoo. De närmaste 3 veckorna kommer jag och min sambo enbart att äta raw food och genomgå en slags "avgiftning". Vi ska bara äta färsk föda och helt undvika kött, pasta, fisk, fågel, socker, mjöl och annan icke rå-kost. Det här gör vi för att få mer energi, må bättre, orka mer (mer livskvalitet), tona kroppen och för att se snyggare och yngre ut ;-) (haha). En detox innebär att äta så ren och naturlig föda som möjligt för att ge kroppen en chans att vila och avgiftas från processad mat som till viss del innehåller olika gifter. Icke upphettad naturlig mat (ej upphetad över 42 grader C) innehåller dessutom mängder med enzymer, mineraler, näring, vitaminer, antioxidanter m.m. som ger kroppen den kraft och energi den behöver för att verkligen må riktigt bra (och se bra ut). Jag kommer att skriva i bloggen framöver om hur det går med detoxen, hur vi mår och vad vi märker för skillnad i våra liv.

Denna gång har jag valt att följa Storms och Jinjees 21-dagars detox program, kolla in här. Verkar grymt bra, de hur otroliga som helst som har levt på raw food i massor med år. De vet verkligen vad de pratar om och är levande bevis på hur bra råkost är för välmåendet, kroppen och hälsan.

Gick upp tidigt i måndags morse för en joggingtur sedan blev det en smoothie till frukost, god sallad och green smoothie till lunch sedan gazpacho (rå såklart) till middag. Däremellan åt jag massor med frukt, drack myntate och åt lite raw bovetecrunch (Renée Voltaires). Promenad från jobbet hem. På kvällen blev jag göörtrött och kände mig lite tom magen. Jag är van att äta mer och gärna lite lagat på kvällarna därför kommer denna detox vara som jobbigast på kvällarna men det är bara att hålla ut så ger det med sig och det är sååå värt det.

Kan inte längre leva utan mina green smoothies, jag är fast!
Nu ska jag köra ett halvtimmes träningspass så här på kvällskvisten, i detoxprogrammet ingår även ett träningsprogram. Man ska röra på sig så mycket som möjigt, gärna flera gånger per dag. Tänk på att våra kroppar är konstruerade för rörelse och att vi mår som bäst när vi rör på oss. Därför försöker jag promenera/jogga på morgonen och träna/promenera när jag kommer hem. Det räcker med 20-30 min per gång om man inte har mer tid än så.

Ska det detoxas så banne mig ska det :-) Beach 2011, YES!

I haaave the poooower! (var det inte så He-man sa, haha ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar