tisdag 7 september 2010

Tonfisksallad med quinoa

Jag masade mig upp tidigt i morse för en joggingtur. Det är så fantastiskt att komma ut på morgonen när solen skiner och det är friskt och skönt i luften. Jag har inga problem med att gå upp tidigt längre men jag fick peppa mig själv för att komma iväg och jogga. Det är lite trögt när man inte tränat så bra på sistone. Man tappar stinget rätt fort men jag märker också att det går snabbt att komma tillbaka igen. Bra jobbat idag Sandy! Imorgon bitti är det gymmet som gäller (hallå, det är ju viktigt att peppa sig själv. Glöm inte det ;-)

Igår hade jag pappa på besök för att inspektera lägenheten och jag funderade länge på vad jag skulle ordna till middag. Han är ingen råkostare direkt och äter helst kött. Fisk fick han för mycket av när han var liten säger han (morgon, lunch och middag ;-) så nu skyr han den som pesten. Kom då på att han trots allt gillar tonfisk så det fick bli en tonfisksallad. Jag blötlade quinoa och gröna linser kvällen innan så att de blev ätbara och supernyttiga, det är mycket bättre än att koka dem. Till det kokade jag ett ägg för mättnadskänslan. Det blev en fenomenalt god sallad om jag får säga det själv.

Sandy’s tuna salad

Tonfisk (på burk men allra helst färsk och rå)
Savoykål
Tomater
Gurka
Rädisor
Paprika
Charlottenlök
Broccoli
1-2 kokt ägg
1 dl linser (blötlagda och groddade)
1-2 dl quinoa
2 msk citronsaft
2 msk olivolja
Salt
Peppar

Lägg linser och quinoa i blöt i varsin skål över natten. Skölj på morgonen och häll ut vattnet. Låt stå framme med eventuellt en kökshandduk eller nät över, skölj igen på kvällen och morgonen. De är ätbara efter första natten i vatten men är mer och mer hälsosamma efter ett par dagar när det börjar växa groddar. Koka ägg. Skala och skär äggen, hacka sedan grönsakerna och blanda allt i en skål tillsammans med tonfisken. Ringla över olivolja, pressa lite citron och smaka av med salt och peppar. Redo att serveras. Yummie!

Om du blötlägger och groddar quinoa, linser och bovete t.ex. bibehålls all näring som kroppen också lättare kan ta upp. Genom att hetta upp mat över 40 grader försvinner viktiga vitaminer och mineraler. Det tar ingen tid alls att blötlägga det krävs bara lite förberedelser.



Happy Wednesday!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar