måndag 6 september 2010

Stärkande nässelpulver

Jag har varit så dålig på att träna på sistone att jag blir galen på mig själv. Nu är det dags att ta tag i saken. Jag har även blivit sugen på godis och sötsaker igen (dåligt tecken, jag tolkar det som att jag helt enkelt inte ätit tillräckligt bra). Det är dags att satsa några dagar på att äta 100% raw och ge tid till träning för att komma back on track. Flytten fick mig ur gängorna då jag samtidigt frångick mina goda vanor. Som sagt man är inte perfekt men då är det bara att hitta tillbaka igen. Ett tips är att planera veckan i förväg. Kanske inte exakta klockslag, oförutsedda saker sker och man måste kunna vara lite flexibel. Börja med att bestämma dig för att träna ett par gånger i veckan, bestäm sedan för om du ska träna på morgonen, lunchen eller eftermiddagen. Boka till en början helst in den tid på dygnet för träning som du är piggast och har mest ork men som ändå passar ditt dagsschema. Sätt upp rimliga mål som känns bra, annars tappar man oftast gnistan redan innan man har kommit igång. Gör ett matschema och storhandla så att du har det mesta hemma. Då brukar det gå betydligt bättre att hålla sig till sina mål. Se också till att ha bra och hälsosamma mellanmål med dig så du har något när du blir hungrig. Supersmoothies, nötter, frön, bär, sallader, frukter och grönsaker kan man lätt förebereda och ta med sig.



I mina green smoothies har jag ofta nässelpulver. Nässla innehåller mängder med vitaminer och mineraler som c-vitamin, antioxidanter, klorofyll och järn. Den har en renande effekt i kroppen och verkar allmänt stärkande. Har en starkt basisk effekt och driver ut olika syror som försurar kroppen. Kan även reducera mensflöde och värk samt stabilisera mag-och tarmkanalen. Jag brukar köpa Biofoods nässelpulver, det är inte särskilt dyrt och finns på välsorterade hälsokostaffärer.


Jag kan tycka att det är svårt att hålla mig till råkost när man umgås och träffar släkt och vänner. Ofta ses man över en fika eller en middag. Det är lätt att falla för frestelser till en början men om man bestämmer sig i förväg och förbereder sig är det lättare att hantera även dessa situationer. Se till att äta ordentligt innan du är bortbjuden, ha med dig något eget eller håll dig till sådan mat som är bra. Får man i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom att äta hälsosamma proteiner, kolhydrater och fetter blir man inte sugen på godis och läsk. Kroppen får i sig det den behöver och du kommer att känna dig tillfredsställd.

Ha en fantastisk måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar