måndag 14 februari 2011

Vila gjorde susen

Jag hade en långhelg och det blev automatiskt så att jag gjorde nästa ingenting (i mina mått mätt). Jag hade storslagna planer på vad jag skulle ta tag i under min långhelg och det slutade med att inte mycket av det blev gjort. Det var nog precis vad jag behövde just nu, ingen jäkt och stress utan bara vara... Min pojkvän tycker att jag blir rätt speedad ibland och säger ofta åt mig att ta det lugnt och sluta planera. Jag planerar jämt, hela tiden. På söndagar har jag numera fått planeringsförbud. ”Varför inte bara ta dagen som den kommer och bara vara” säger han åt mig när jag börjar planera in varje timma under hela söndagen, han har nog planeringsallergi... I helgen gick jag i säng tidigt och vaknade tidigt vilket gjorde att jag fick långa, härliga mysmorgonar. Uuuunderbart! Eller är det jag som håller på att bli vuxen och gammal (lite kluven där). Hursom, jag mår som en prinsessa idag och tyckte det var skönt att gå upp i ottan imorse. Hur ofta händer det? Lite vila är inte att underskatta. Jag ska börja med att bara gå omkring och ”skrota” lite oftare. För omväxlings skull gjorde jag en god granola till frukost med valnötsgrädde, mums.

Granola

1 dl mandel (eko, blötlagd)
½ dl russin (blötlagd ca 1 timma)
Kanel
Saft från ½ citron

Valnötsgrädde

1 dl valnötter (blötlagda)
Saft från ½ apelsin
Vanilj
Vatten (några matskedar)

Topping: bär (t.ex. blåbär och hallon)

Blötlägg mandlar och valnötter i ca 8 timmar, russin i ca 1 timma. De ska ligga i en skål täckta med vatten. Efter ca 8 timmar häll ut vattnet och skölj. Lägg ingredienserna till granolan i en matberedare och mixa lätt. Lägg granolan i en skål. Om möjligt, finmal valnötterna till ett mjöl. Lägg ingredienserna till grädden i en matberedare och mixa till en gräddliknande konsistens. Häll över grädden på granolan och toppa med blåbär. Enkelt och gott, YUMMIE!

Ha en underbar alla hjärtans dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar