måndag 21 februari 2011

Juice med granatäpple

Wow, vilken helg! :-) Jag höll en Raw Food inspirationskurs för några vänner på söndagen, det var riktigt, riktig kul! Jag hade ”bakat” en hel del gott som verkligen blev uppskattat. Det är så kul att prata om raw food, dela med sig och förhoppningsvis inspirera andra. Bildbevis kommer snart.

Tog en sväng förbi hälsokosten Gryningen på Medborgarplatsen (min favorit) och köpte bl.a. 100%-ig raw Pacarichoklad. Tyvärr ingen hit, smakar bara kakao vilket jag borde ha listat ut men kommer att bli användbar i mitt raw food bak :-) Nästa gång ska jag prova den 70%-iga.

Denna suuupergoda juice gjorde pojvännen i veckan, det är verkligen bäst när han gör raw food åt oss! Många undrar hur jag fick min pojkvän att äta raw, han som älskar McDonalds och mammas mat. Hemligheten är väl att experimentera med olika raw food rätter, det finns något för alla. Han känner dessutom att han mår så otroligt mycket bättre av att äta råkost och att det finns mycket gott, vilket innebär att han inte behöver missunna sig god mat. Viktigt att tänka på är att man inte kan tvinga någon att ändra sin kost, det måste man vilja själv.

Ananas och granatäppeljuice

1 ananas
3-4 kiwi
Granatäpple

Juica ananas och kiwi i råsaftscentrifugen. Toppa juicen med granatäpple. Mumsigt och nyttigt!

Granatäpple innehåller massa vitaminer och mineraler, särskilt C-vitamin och kalium. Oljan från granatäppelfröna sägs ha en positiv effekt mot bröstcancerceller. Fria radikaler skadar cellerna i vår kropp och antioxidanter ”neutraliserar” de fria radikalerna. Detta i sin tur motverkar åldrande och sjukdomar. Fantastiskt, eller hur!


Har blivit så sugen på kiwi på sistone... Jag skalar kiwin och äter den i skivor, det går åt minst 4 åt gången. Kan det vara så att jag har ett behov av c-vitamin just nu?

2 kommentarer:

  1. Åh gud va roligt att du höll en inspirationskurs för dina vänner!! Förhoppningsvis lyckades du öppna upp något nytt i deras tänk kring mat; )
    Mums va god den smoothien ser ut o va! Måste göras....
    En liten grej bara, man behöver inte skala kiwi, för deras skal är supernyttiga och dem smakar ingenting, det är bara om de är besprutade man behöver oroa sig för skalet...!
    Jag tar bara ta bort själva kviststumpen.

    Gjorde en smoothie idag på 2 kiwis med skal, 2 nävar frysta jordgubbar, 1 blodapelsin, vatten o 1 msk spirulina - SÅ GOTT i bastun efter ett sjukt jobbigt spinningpass haha!!! Testa vettja ; D

    SvaraRadera
  2. Wow, det låter supergott. Den ska jag absolut testa! Vad bra att du påpekade det där om skalet. Jag "juicade" med kiwiskal förut men jucien fick en lite konstig sträv smak... Jag ska definitivt testa göra din smoothie med skal iaf. Så kul att inspirera andra och bli inspirerad av allt gott och bra som finns med raw food. Det är ju helt fantastiskt! Ha det bäst :-)

    SvaraRadera