tisdag 1 februari 2011

Nya vanor

Jag har för vana att göra smoothie till frukost, det är superenkelt och ger mig energi som varar hela förmiddagen. Jag är mycket piggare och står mig betydligt längre. När jag började äta raw food var det enklast för mig att att införa morgonsmoothies. I början gjorde jag det bara på veckodagarna men numera är det något jag gör varje dag (ibland varierar jag med en raw granola eller färskpressad juice med pumpa- eller hampafrön). Min pojkvän brukade aldrig äta frukost men nu kan han inte vara utan. Den nya vanan har bidragit till hans viktnedgång och att han kan bibehålla sin nya vikt. Hemligheten bakom hur man inför en ny god vana i sitt liv är ”babysteps”. Det är så jag har gjort för att införa mer raw food i mitt liv, i lagom takt så att jag hinner vänja mig vid de nya goda vanorna. Jag vill ha mer energi, må bra, vara glad, sprida glädje och positiv energi omkring mig samt se ung och fräsch ut (vem vill inte det ;-) Det är största anledningen till varför jag äter raw food.

Det jag har lärt mig är att det finns inga enkla knep eller genvägar till toppformen eller topphälsan. Det gäller att istället införa nya och bättre vanor i lagom takt. När det blivit en vana är det något man ser fram emot och vill ha mer av, då är det inte jobbigt längre. Varför inte införa en ny bra vana? Börja med något som känns roligt och enkelt. Om du inte genomfört dina nya vanor till punkt och pricka ska du inte nedslås utan ta nya tag. Var glad för det du faktiskt har gjort och lyckats genomföra! Lyssna inte på kortsiktiga dietråd och tillfälliga viktminskningsprogram, de fungerar aldrig i längden och är sällan hälsosamma. Det som fungerar är sunda kost- och träningsvanor. Exempel på nya goda vanor:

1. Börja träna 15 minuter per dag (t.ex. gå, hoppa hopprep, gör armhävningar och några magövningar)
2. Hitta en träningsklass som är rolig och gå på den regelbundet
3. Starta dagen på bästa sätt med en raw frukostsmoothie
4. Lägg upp mer grönt på tallriken (ca 50% eller mer, gärna ekologiskt)
5. Köp hälsosammare godis/snacks (t.ex. frukt, mörk choklad, gojibär, blåbär osv.) när suget lockar eller ät ett bra mellanmål (suget betyder att du är hungrig och behöver näring)
6. Tänk ”raw”. I råkost har du alla enzymer, vitaminer, mineraler, antioxidanter m.m. som kroppen behöver för att du ska ha energi och må bra. Du berövar din kropp på viktig näring om du kokar/steker/lagar och/eller äter behandlad mat.
7. Tänk ekologiskt. Ekologiskt innehåller mer näring och är bättre för vår jord och din kropp. Du är vad du äter...

Frukostsmoothie

1 banan
1 näve pumpafrön
1 msk linfrön
Acerola
1 dl blåbär
1 msk kokosolja (alt. kallpressad olivolja eller linfröolja)
Vatten

Lägg alla ingredienser i en blender. Häll upp vatten så att det täcker allt innehåll, mixa och häll upp i ett stort glas. Drick och njut av din morgon!

Blåbär är ett svensk ”super”-bär som innehäller mycket näring, mängder med antioxidanter och har antiinflamatoriska egenskaper. Antioxidanterna i blåbär skyddar näthinnan och kan hjälpa vid vissa synproblem. Blåbär har blodsockerreglerande egenskaper och är därför bra om man t.ex. har diabetes.

Acerola innehåller mycket höga halter av C-vitamin samt andra viktiga vitaminer. Traditionellt används acerola i Sydamerika mot flera sjukdomar och vid leverproblem, hjärtproblem samt näringsbrist. Acerolan köper jag oftast fryst eftersom det är svårt att få tag i färsk här hemma i Sverige. Man kan köpa acerolapulver på rawfoodshop.se



Ha en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar