tisdag 12 oktober 2010

Alger och teer

Jäklars vad kallt det har blivit. Dags att klä sig lite varmare minsann. Idag är jag jättehängig... undrar om det inte är någon förkylning på gång? Boostade morgon smoothien med extra mycket camu camu (innehåller mycket c-vitamin). Sitter och trycker i mig massa frukt på jobbet. Tur att vi har fruktkorg två gånger i veckan :-) hurra för det! Ikväll ska jag ordna en rejäl superduper smoothie med mängder av superfoods så att jag håller mig frisk.


Är så trött på de vanliga tepåsarna vi har jobbet, Lipton’s Earl Grey och Green Tea Citrus. Tycker inte de är värst goda men funkar när man är desperat tesugen (vilket jag tydligen är ofta)… Tog idag med mig mitt Yerba Maté istället. Det är ett utmärkt komplement till kaffe och te. Yerba innehåller mängder med näringsämnen och antioxidanter (mer än i grönt te), koffein som håller dig pigg samt hjälper till vid viktnedgång t.o.m. Det är ett mycket bättre alternativ till te och kaffe samt en bra ersättare om man försöker sluta med t.ex. kaffe. Yerba finns att köpa på Gryningens hälsokost och på nätet (http://www.yerba.se/).



Dagens lunch bestod av en sallad med aramealger. Mmmm.. gott. Aramealgen kommer från Japan där den odlas och innehåller mängder med näring. Den smakar inte mycket, kanske något saltigt. Alger motverkar åldrande, rensar ut tungmetaller ur kroppen och innehåller jod. Blötlägg lite alger i en bunke under ca 5-10 minuter. Efter sköljning är de redo att ätas. Marinera gärna med soya, vitlök och ingefära eller blanda dem som de är i sallader. Ser lite läskigt ut kanske men är inte det minsta konstig i smaken. Try it out if you dare! Alger av olika slag brukar finnas på hälsokosten och i en del mataffärer. De ingår i t.ex. Renée Voltaires sortiment.


Ha en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar