tisdag 5 juni 2012

Chokladpraliner som bränner fett

Mellan alla sallader och green smothies slinker det ner en och en annan chokladpralin :-) raw såklart. Kokosolja bränner bort fettet på magen så jag kan äta med gott samvete och planera beach 2012, muahahaha ;-) Vilket fantastiskt sätt att förbränna lite fett!




Raw chokladpraliner med spirulina

2 dl kokosolja
2 msk honung/stevia/agave
1 tsk vanilj (ekologisk, äkta vanilj eller vaniljstång)
4 msk rå kakao
1 dl nötter (tex mandel, hasselnötter, valnötter)
1/2 dl gojibär
1-2 tsk spirulina (valfri powerboost)

Blanda kokosolja med honung, vanilj och spirulina i en mixer. Mixa tills det blir flytande, värm ev upp till max 42 grader ifall kokosoljan är hård och fast. Hacka nötter grovt och lägg på botten formar. Häll chokladen ovanpå nötterna och toppa med gojibär. Ställ in i kylen i ca 1 timma. Ät och njut!

Dagens citat:
"Stressed is the achievers word for scared shitless" - Tony Robbins

5 kommentarer:

  1. Ser riktigt smarrigt ut! :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Elin - det ser riktigt smarrigt ut!
    Vad är det för kokosolja du använder? Är det med eller utan kokossmak? (de neutrala jag sett är dock inte raw.. neutraliseringen innebär förmodligen upphettning av något slag)

    Tack för en bra blogg! Vi har provat flera av recepten och fått fin inspiration :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper oftast Kung Markattas kallpressade kokosolja i mataffären eller Renée Voltaires. Annars passar jag på att köpa kokosolja när jag är på hälsokosten tex Holistics, de är bra och smakar riktigt gott. De är dyrare men också av betydligt bättre kvalitet (så värt). Jag har även en stor burk ekologiskt kokosfett från Biofood som jag använder ibland i min matlagning, den är billigare men smakar inte så mkt och är inte raw.

      Kul att ni gillar bloggen och får inspiration! Tack så mycket för din kommentar :-)

      Radera
  3. Men åhh va gott!! Gud det ser verkligen super ut. Stod faktiskt inne på cervera igår och kollade på sånna där silikon muffinsformar som du har, men visste inte om de var bra eller inte, vad tycker du som har dem? : ) Kan tänka mig att det lossnar väldigt lätt?
    Kul med lite färg också!!! Ska ta o göra dessa NU. Har gjort liknande men inte exakt på samma sätt! Kul att prova ngt nytt :D
    Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fina du! :-) Jag tycker att formarna är bra att ha och enkla att använda, skönt att ha till hands ifall man inte har pappersformar hemma. Bakverken lossnar väldigt lätt och det är ett stort +
      Ur hälsosynpunkt vet jag inte så noga, fick dem i present och tycker de är väldigt användbara.
      Jag har prövat dina praliner och de är to die for!
      Stor kram! :-)

      Radera