måndag 2 april 2012

Storhandling

Ungefär så här kan det se ut när vi varit och storhandlat. Nu fick jag inte plats med allt på bilden men det är mycket grönt, frukt, frön, nötter m.m. Jag lägger en del pengar på superfoods och nyttigheter varje månad också som ni säkert redan förstått. Jag är jätteintresserad av mat som innehåller mycket näring, vitaminer, mineraler, antioxidanter m.m. för att min kropp ska må riktigt bra och orka med alla upptåg :-) Boosta kroppen och rena den med mycket grönsaker!


Vi handlar mest på IcaMaxi för att det är nära och bra. Ekologiskt ska det gärna vara. Det allra bästa hade varit att handla närproducerat och ekologiskt från någon bonde eller marknad. Vi gör så gott vi kan :-)

Jag upplever det som att vi inte lägger ner så mycket mer pengar på mat än vi gjorde förut. Vi köper mycket mindre eller nästan aldrig av en massa produkter som vi brukade äta. Vi har bytt ut väldigt mycket. Att grodda är ett sätt att hålla nere kostnader och få i sig mycket näring. Kål t.ex. är oftast billigt och nyttigt.

www.iHerb.com har bra superfoods och kosttillskott till bra priser. Min favorithälsokost är Hornsgatans hälsokost, de har bra utbud och bäst priser i stan. YEY för det! Man hittar sina smultronställen :-)

5 kommentarer:

  1. Härlig storhandling du ; ) ser ungefär ut som här hehe.. Önskar bara att vi hade lite större utbud på olika grönsaker m.m. Tex finns det ingen ekologisk savoykål =( Men det kommer nog så så småning om! De har iaf börjat sälja ekofrukt som äpplen, päron, apelsiner och klementiner i lösvikt på ICA City nu!!! Det går framåt!

    Förresten tycker du att din slowjuicer är bättre än din andra juicer på alla plan? Vad är skillnaden förutom att näringen bevaras mer osv?

    ha en underbar dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utbudet blir bättre och bättre i affärerna men önskar verkligen att man odlade själv eller bodde nära en gård så man kunde få färska grönsaker & frukt jämt.. En vacker dag kanske, haha!
      Jag är kär i min slow juicer, dels kan den ju pressa grönsaker vilket en vanlig råsaftscentrifug inte kan, näring bibehålls mer och juicen oxideras inte lika snabbt. Det blir mer fibrer i juicen och mkt mindre juice-pulp blir över. Tycker maskinen i sig verkar lika bra som en vanlig juicer. Vet att slowjuicern är dyr men man får bättre näringsinnehåll på juicen så fundera verkligen på det. Visst kan jag tänka köpa en z-star någon gång men med slow juicern kan jag ju pressa vetegräs också så no need än så länge :-)

      Lycka till med val av juicer! Glad Påsk kramar :-)

      Radera
  2. Ser så "friskt" ut. Hur ser en påskhelg ut hos er? Några speciella rawfoodrätter? Hoppas du får en riktigt härlig helg! / Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte planerat in några speciella raw food rätter... Jag ska testa någon raw food paj från en receptbok och göra lite raw godis. Vi kommer bli bortbjudna på middag i påsk, då tar jag med mig pajen och lite raw food godis så att man kan äta sin råkost där. De blir nog glada om jag tar med mig något nytt de aldrig ätit, det blir säkert uppskattat :-) Gör du något särksilt i raw food väg under påsken? Ha en underbar påskhelg! :-)

      Radera
  3. Vilken underbar blogg du har! är det något speciellt man ska tänka på om man handlar på iherb.com? Har aldrig vågat handla utanför Sveriges gränser så tänkte jag borde testa nu =)

    SvaraRadera