söndag 22 april 2012

Snart detoxdags!

Wow, vilken spännande vecka jag har att se fram emot! Jag har inspirerat ett gäng på jobbet och vi ska göra en detox ihop. Är inte det helt fantastiskt?! Tänk att peppa, stötta och tipsa varandra under tiden. Det ska bli så intressant och superkul att se hur det kommer gå (no pressure, haha). Jag har skrivit ihop en 5-dagars detox som vi ska köra, eftersom mina vänner detoxar för första gången kan det vara en lagom start.

Sitter just och funderar över mina mål och mitt syfte med min detox. Jag ska köra en något annorlunda variant med mer greens, green smoothies och helt undvika kakao. Jag blir helt beroende av kakao och behöver en raw treat nästan varje dag. Även fast rå kakao har många fantastiska egenskaper ska man vara lite försiktig med att äta det varje dag. För min del blir det fokus på mer greens för att alkalisera  och mineralisera kroppen samt  undvika sött, dvs raw godis under detoxen. Mina vänner får en introduktion till raw food under sin detox och ska äta 100% raw. De har även fått några recept på raw food "godis" att ta till när det blir tufft. Kan vara bra om man vill "ease in" och inte må så dåligt när gifterna gå ur kroppen.

Som ni märker finns det olika nivåer med raw food och detox, jag tycker det är ytterst viktigt att lägga det på sin egen nivå. Då blir det lättare att hålla ut och fortsätta, man märker snabbt att man mår så himla bra bara genom små förändringar.

Min vän José, som var med på mitt raw food event nyligen har lagt om sin frukost, mellanmål och även luncherna ibland. Han säger att han aldrig mått så bra! Är inte det helt fantastiskt :-) Go José!

Här kommer ett recept på en favoritjuice. Så gott, renar och alkaliserar kroppen. Wow!!

En superdrink
Blodygreens superjuice

2-3 råa rödbetor
2 stjälkar selleri
3 äpplen
1/2 citron
1 cm ingefära
Boosta med: hampaprotein, nässelpulver och/eller spirulina (OBS! Valfritt)

Juica alla ingredienser i en råsaftscentrifug eller slow juicer. Wow! Känn hur den verkar i hela kroppen, magic :-)

Favorit snack just nu är naturella jordnötter, fullproppade med protein!

Happy detox!

7 kommentarer:

  1. Wow va härligt att höra att du kan peppa så många på ditt jobb att köra en detox!!! :D Ska bli spännande att höra fortsättningen. : ) Hur kommer erat detox program att se ut? Bara juicer/smoothies eller även mat som man tuggar? : )

    Ha det bäst. Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det grymt! Är så spänd och exalterad över att de är så intresserade och ska bli riktigt kul att höra hur det går för dem. Eftersom de inte äter raw food i vanliga fall och inte heller har detoxat tidigare har jag gjort en detox på 100% raw food, med mkt tuggmat, många goda raw food rätter och treats så de håller ut och inte tycker det blir för jobbigt. Det kommer gå bra men ovant för dem att bara äta raw. De kommer garanterat känna skillnad :-) Kanske hoppar de på liten del av raw food tåget sedan och vill göra en ännu mer hard core detox ;-)
      Ha det gott! Många kramar <3

      Radera
    2. Åh gud va roligt!!! Sjukt imponderad av att de vill testa raw food fullt ut under detoxen : ) Men det är ju tur att de har dig som kan så himla mycket och är så insatt! Har du gett dem recept osv för hela veckan? Ja hoppas verkligen de hänger på raw food tåget en liten bit iaf efter detoxen! Have fun och posta gärna meny dag för dag! Vore kul o se! : )
      Yoghurten du gjorde ser ju asgod ut btw... :D
      Ha det gott du med! Kramar <3

      Radera
  2. Inspirerande!! Go Go Sandra och dina jobbarkompisar!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det superhäftigt att sprida raw food, välmående och hälsa till andra :-) Tack Mikael, du är grym!

      Radera
  3. Vilken tur dina jobbarkompisar har som har dig! Jag blir avundsjuk! Jag köpte nässelpulver och hampaprotein igår, så det receptet kom perfekt! Hur mycket tar du av dem? Ser fram emot rapporter om hur detoxveckan går. Kram annika

    SvaraRadera
  4. Haha, ja det ska bli spännande och se om de är lika glada om ett par dagar eller så :-) Det kommer gå bra, de är grymma. Och det är jättehäftigt att få vara med, peppa och inspirera. Najz med nässelpulver & hampaprotein, det är toppen. Tar ca 1 tsk vardera minst sedan kan man öka lite i taget. Man behöver kanske inte mer än 2 tsk nässelpulver och 1 msk hampaprotein. Ha det gott Annika och tack för din fina feedback :-)

    SvaraRadera