tisdag 10 april 2012

Vardagsgodis?

Påskhelg over and out. Det var underbart med lite ledigt och trots kyligt, ostadigt väder fick man ändå härliga vårvibbar. YEY för det!

Hittade en helt fantastisk bok på Ica Maxi nämligen ”Pigg & glad med Raw Food” av Vibeke Amdisen. Jättefin bok som förklarar vad raw food innebär, varför det är så bra samt innehåller en massa fantastiska recept. Verkligen toppen för nybörjare, här har man all information samlad i ett. Härligt!


Incabär eller physalis? Incabär är torkad physalis. Just nu har jag dille på dessa fantastiska och syrliga bär, för mig är det som lördagsgodis. De är fullspäckade med antioxidanter, vitaminer och näring bl.a. bioflavonoider som ökar upptaget av C-vitaminer i cellen. Alltså bra för att bibehålla ungdomligheten :-) Är helt ”hooked” på Renée Voltaires chokladdoppade incabär, yummie yummie!


Därför är det en bra idé att tänka om lördagsgodiset (som numera blivit vardagsgodiset): SOCKER = RYNKOR och INFLAMMATIONER i kroppen.

(Tips! Börja med att byta ut och hitta bättre alternativ. Gör en socker-detox. Om någon vet så är det jag hur tufft det är att sluta med sockret…)

Vad har jag ätit i påsk då? Hmm.. Hemma blev det mest råkost, varit på två släktmiddagar och åt vanlig mat men hade med mig raw efterrätt. Nästa gång jag blir bortbjuden ska jag ta med mig en raw food rätt och en dessert. Det blir ofta uppskattat när man tar med sig något nytt och spännande. Folk blir positivt överraskade över hur gott det faktiskt är med råkost.

7 kommentarer:

  1. Hej! Vad glad jag blev av att hitta hit! Jag har precis blivit sjukt peppad att börja äta mycket raw food igen efter en juicefasta. Din entusiasm smittar :)
    Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, juicefasta. Spännande :-) Då mår du helt fantastiskt bra nu kan jag tänka mig. Kul att du känner inspirerad, jobbar på det :-) Ha det gott!

      Radera
  2. Den boken ska jag titta på !!!!!! Tack för tipset, testat något i den? /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra bok! Många bra recept och jag har bla testat en "tonfisk"-variant som blev supergod :-) Annars har hon en del traditionella raw food recept som är bra att ha, som alltid funkar. Hon har samlat det viktigaste inom raw food. Bra start-/grundbok om det är det du letar efter. Man får många bra idéer och det behövs ibland, du vet när när man kommer hem och är alldeles oinspirerad och vet inte vad man ska göra för mat :-) ha det gott, kram :-)

      Radera
  3. Åh va gott med chokladdoppade incaberries!! :D Yummie...
    hur är boken nu när du haft ett tag? Värd att köpa?
    KRAM <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken går igenom grunderna i raw food och har en massa bra recept. Det är en jättebra start-/grundbok och många av recepten är mer traditionella raw food recept. Du har ju jättebra koll och en massa grymma recept så ingen måste-bok för dig. Men inspirerande bilder och bra recept tycker jag :-)
      Kramar till dig! :-)

      Radera
  4. MMMmmM inkabären är en höjdare, måste testa med chokladdopp occkså.

    SvaraRadera