onsdag 23 maj 2012

Hur slutar man äta godis?

Stor fråga för många. Vi vet ju alla att godis är väldigt ohälsosamt, nästan som en drog för kroppen, men ändå är det så satans svårt att sluta äta godis. Jag var godiesjunkie nr 1 men nu äter jag mycker mer sällan godis och behöver inte köpa hem något från affären när jag är där. Jag äter sött och gott men nästan uteslutande i naurlig form och det är suupergott. Känner mig inte berövad på något sätt av att inte köpa lördagsgodispåsen, äta chips, kakor och bullar m.m. Här kommer mina bästa tips:

- När du är sötsugen gör en raw food snack/godis
- Ät mörk choklad (minst 70%) gärna ekologisk och raw
- Vid godissug köp frukt, goda bär (jordgubbar, hallon tex), drick smoothies, drick vatten
- Trappa ner genom att byta ut till hälsosammare alternativ när suget kommer, tex Renée Voltaires chokladsnacks (ex. chokladdoppade gojibär, hasselnötter och pumpafrön m.m.)
- Viktigt att se till att äta näringsrik kost då kommer kroppen inte känna samma sötsug
- Fermenterade grönsaker minskar sötsuget, tex surkål
- Gör en sockerdetox i ett par dagar för att komma över det värsta sötsuget och detoxsymptomen

Mitt lördagsgodis består numera av gojibär, incabär och hasselnötter (min favoritnöt) samt lite mörk choklad. YES!



Kan varmt rekommendera Euphora Kusmi Tea med smak av choklad och apelsin, lyxigt gott te :-)

12 kommentarer:

  1. Vilka bra tips! Och precis i rättan tid för mig då jag försöker låta bli godis och kakor. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Hoppas att det hjälper och blir lättare med dessa tips på vägen :-) Kramar och tack

      Radera
  2. Hej babe!
    Bra tips Sandra!! Håller verkligen med, man saknar inte "vanligt giftigt" godis alls längre, möjligen kan jag sakna en magnum glass emellanåt haha.. men man kan ju göra så mkt själv som är sååå mkt godare, eller hur!? :D Hoppas du lyckades peppa ngn att äta lite mindre godis med detta inlägg! : )
    Keep rocking on! : ) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej underbara du! Yes for sure och dina recept hjälper verkligen att hålla sig borta från godis och skräpmat :-) Så grymt att inspirera och peppa varandra och forstätta äta bra mat och bara må bra. Kramar :-) <3

      Radera
  3. Jätte bra inlägg Sandra. Nu mera äter vi rawfood snacks och en massa frukt när vi är sugna. Min man som var en stor gottegris förr äter inget godis alls sedan vi började med rawfood, vi har alltid meloner och jordgubbar hemma och jag brukar göra raw kokosbollar vilket alla här hemma uppskattar :-) , barnen brukar även få en god smoothie när de är mycket sugna.

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Visst gör det sådan skillnad när man börjar äta raw. Det måste vara ännu lättare med dina grymma recept på det :-) Det är helt rätt det ni gör, vad kul att höra att det funkar för hela familjen många tycker att det är jobbigt med barnen och är rädda för att de inte ska gilla raw food. Jag är övertygad att det går för det finns ju huuur mkt gott som helst! Du är grym :-)

      Radera
  4. Nu har jag gått igenom ALLA dina blogginlägg, från det nyaste till ditt första. Är helt hooked! Är raw-fantast själv men fortfarande lite nybörjare, och din blogg gav mig verkligen nya kunskaper! Otroligt inspirerande.
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, vad kul! Tack såå mkt är glad att kunna inspirera och sprida lite hälsoinformation som man lätt kan ta till sig. Lycka till på din raw food resa och fråga gärna om det är något specifikt du vill veta mer om :-)
      Tusen tack igen för din feedback, det värmer <3

      Radera
  5. Bra inlagg! :) Jag alskar oxa mork choklad, och chokladdoppade hasselnotter :D Var ocksa en godisratta forut men har successivt slutat ata det. Det tar ju lite tid att andra vanor men nu saknar jag inte alls det sarskilt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst tar det tid att ändra vanor men grymt duktigt att du också kunnat sluta äta det successivt. Det är det som krävs tror jag och det ska vara rimligt. Härligt! Kul att få feedback på att det verkligen funkar för andra också! Tack så mkt och lycka till :-)

      Radera
  6. Har precis fått lära mig att Estrella slutat att göra ostbågar pga att de inte kan garantera ett säkert innehåll. Olw kan inte/vill inte svara på var deras råvaror komme ifrån, men dels är det gjort på petroleumderivat (slagg från olja). Detta fastnar i tarmväggarna som minskar näringsupptagings förmågan markant. Och chips som är doppade i en varaiant av aliminium, säkert jätte bra för kroppen... och godis ska vi inte prata om! Detta stoppar vi i våra barn som växer och utvecklas (och oss själva) varje fredagskväll, en cocktail av gifter, mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. OMG! Saknar ord. Det är helt otroligt vad mkt skit som finns där ute, man är ju grundlurad. Visst vet väl alla att chips är onyttigt men det bode ju för faaan nästan förbjudas. Folk inser inte det långsiktiga problemet med dålig kosthållning. Vi behöver en matrevolution för att behålla hälsan och undvika sjukdomar. Bra kommentar där! :-)

      Radera