söndag 12 februari 2012

Superladdad morgon

Bästa morgonen! Jag brukar superladda varje dag med mina supersmoothies. Enkelt att göra, går fort, tar nästan ingen tid, är gott och fyller min kropp med energi. Mina smoothies är fullproppade med superfoods och näring vilket gör att jag står mig till lunch och slipper energidippar. Hur bra som helst! Om man är intresserad av råkost är det en toppenidé att börja med att byta ut frukosten ett par gånger i veckan. Du kommer märka skillnad. Tänk vilken tjänst man gör kroppen om man byter ut gröten, brödet, smöret, osten & skinkan mm till ren näringsrik mat.

I morse laddade jag min kropp med en härlig smoothie på granatäpplen, havtorn & hallon.

Superladdad smoothie

1 granatäpple
1/2 dl hallon
1/2 dl havtorn
1 msk linfröolja (alt. olivolja eller kokosolja)
1/2 dl pumpafrön
1 msk linfrön
1 msk maca (valfritt)
vatten

Mixa i en blender och servera i ett stort glas :-)



Granatäpplen innehåller gott om antioxidanter, fibrer, c-vitamn samt kalium och kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar samt hämmar cancertillväxt.


Havtorn är rik på vitaminer, mineraler, antioxidanter samt fettsyror. Jättebra för huden - ger vacker hy och motverkar åldrandet av huden! Fantastiskt :-)

Linfrön innehåller mycket protein, fibrer och mineraler samt fleromättat fett. Är jättebra för magen! OBS! Blötlägg gärna några timmar innan intag (jag brukar blötlägga över natten men ca 4 timmar räcker)

Maca (rotfrukt från Anderna) är imponerande näringsrik! Innehåller mängder med protein, kolhydrater, mineraler (bl.a. zink, kalcium, magnesium och järn), vitaminer (B-, C- samt E-vitamin). Ökar energin i kroppen, stärker den mentala hälsan samt balanserar hormonerna i kroppen. Ökar uthålligheten samt verkar muskeluppbyggande :-) WOW, säger jag bara! Jag köpte den på Hornsgatans Hälsokost. Finns även på nätet: Råvarubutiken , Go For Life samt Rawfoodshop t.ex.

Mitt motto är: det ska vara enkelt och gott att leva nyttigt :-)

Just nu plöjer jag dessa superintressanta böcker. Eat right for your type (ät rätt för din blodtyp), The Natural Superwoman (handlar om hormoner och hormonbalans i kroppen samt vilken kost man ska äta för att må som bäst) och The China study (handlar även här om hälsa och hur man ska äta för att må bra). Ni fattar vart min stora passion ligger, haha, och jag delar mer än gärna med mig av intressanta och bra tips :-)



Ha en fantastisk dag! <3

3 kommentarer:

  1. Superbra tips! Vet inte vad jag ska tro när jag efter att ha smugit in dina gröna smoothies i några dagar; jag vaknar först i familjen (mycket ovanligt) utvilad! Efter en grön smoothie till frukost tagit underbara promenader (det var länge sedan). Fantastiskt vad det än beror på! Tack för ditt engagerade mail, det ger så mycket energi! Ha en härlig vecka/ Annika

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Hittade in till din blogg idag och gillade den starkt. Jag äter nyttigt redan nu, men har inte aktivt testat raw food. Vill börja äta ännu mer vegetariskt och hälsosamt och har faktiskt letat efter en blogg som din, som ger inspiration och nya infallsvinklar. Tack! :)

    SvaraRadera
  3. Hej Annika, visst är det skillnad när man börjar äta green smoothies och gröna juicer mer och mer! Vad härligt att du känner sådan energi. Jag mår bara bättre och bättre själv, visst har man sina svackor men då har man oftast inte tagit hand om sig ordentligt och lyssnat på sin kropp. Ha det bäst! Kramar

    Hej Pamela, vad glad jag blir att du har hittat hit och känner dig inspirerad. Jag hoppas du får lite tips och prövar på raw food. Det ger så mycket och man mår så bra. Är det något särskilt du undrar över får du gärna maila/kommentera så ska jag försöka svara så gott jag kan. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera