torsdag 26 juni 2014

Superefterrätt

Gjorde denna efterrätt för ett tag sedan och bara måste dela med mig av receptet. Min favoritefterrätt måste vara raw chokladmousse med massa bär och min egen hemmagjorda bovetecrunch. När sockerdetoxen är över ska jag göra en variant med bara stevia som sötningsmedel, hoppas den blir lika god. OBS! Stevia har minst påverkan på blodsockret av alla sötningsmedel.

 
 
Övertygad om att jag lagt upp receptet tidigare men det tål att tas igen :-)
 
Raw chokladmousse med jordgubbar
 
1 mogen avokado
4 dadlar
1/2 msk chiafrön
1 msk vatten
3 msk rå kakao
1 tsk rå honung, agave eller någon nypa stevia
2 nypor äkta vanilj
1 nypa salt
 
Mixa allt i en matberedare. Varva med jordgubbar och mousse, toppa med bovetecrunch eller bipollen för extra näring.
 
Love!

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Helt frälst på din blogg!
    Hittade hit igår och har redan hunnit prova din goda morotssoppa
    och kokostoppar :)

    Har gått på en liten vecko detox(äter annars rawfood till 90%och
    har helt uteslutit gluten och mjölk från min kost.)

    Undrar om det är OK att äta glass gjord på frysta bananer med
    cocosbutter(Renee Voltaires),kokosgrädde lr kokosmjölk som
    jag vispar till kokosgrädde och cocosflakes?
    Det är nämligen min favvo efterrätt.
    Och skall man utesluta ALLT sött som dadlar och honung/agave/lönnirap
    vid detox?

    Sluta inte blogga :)

    Bästa hälsn. Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, åh vad kul att du gillar bloggen. Nu har jag massa inlägg på gång som väntar, äntligen. Härligt med detox, hoppas det gått bra. Man mår ju såå bra och särskilt efteråt :-)
      Tycker att det låter som ett fantastiskt alternativ till glass med frysta bananer, kokosbutter och kokosgrädde!

      Det beror på hur strikt detox man vill ha men jag kan tycka att man i sin detox kan ha ett par/någon dag då man helt utesluter sött, både frukt och all sorts sötning.

      Om man ska söta ska man enligt mig använda rismaltssirap (finns endast i välsorterade hälsokostbutiker) eller stevia. Dessa är de absolut bästa sötningsmedlena just nu som påverkar GI ytterst lite. Jag köper inte längre hem agave eller kokospalmsocker t.ex. Honung använder jag främst som ansiktsmask numera. Om jag äter annan sötning är det endast vid enstaka tillfällen.

      Som sagt, detoxa gärna några dagar eller längre helt utan sötning. Det gör susen.

      Banan tycker jag dock man i vanliga fall ska äta endast enstaka gång i veckan. Den är väldigt söt och innehåller mycket fruktsocker.

      Hoppas detta är en hjälp på vägen :-)

      Tusen tack för din kommentar bästa Anna, fortsätt att följa jag har massa inlägg på gång. YEY!

      Kramar
      Sandra

      Radera