tisdag 3 juli 2012

Toppa formen

Så, nu kör vi! Nu toppar vi formen inför semestern. Jag och pojkvännen ska köra en detox i två veckor innan vi åker iväg på lite semester. Jag vet inte om jag kan förespråka att det är optimalt men vi kände båda att det var på sin plats efter en stressig tid med jobb och annat så ska vi tillsammans fokusera på vålmående och hälsa. Det är alltid så mycket lättare när man är två på tåget. Håll tummarna för oss.

Det svåra för mig kommer vara att hålla mig borta från mörk och raw choklad (mamma mia, hur ska det gå?!?!) och det svåraste för min pojkvän kommer vara att inte äta varm lagad mat på kvällarna samt att avstå från bröd och snabba kolhydrater.

Mitt mål är att bli ännu piggare, få mer energi och toppa formen. Min pojkvän vill gå ner några kilo, må bättre, bli piggare och få mer energi.

Jag äter normalt raw till ca 60-70% men nu är det dags för 100% raw food.

Det bästa är att nu har jag en del utrustning hemma så att jag kan göra en komplett hälsoanalys genom att ta våra värden och analysera dem före och efter detoxen. Det ska analyseras, mätas och vägas. Det är alltid roligare att se svart på vitt hur man mår inuti, fast man egentligen borde känna det själv. Vi känner alldeles för sällan efter hur vi faktiskt mår och det är svårt att göra något åt det med vår västerländska traditionella kost. Många vet inte ens hur det är att må riktigt bra och vara full av energi. Att införa raw food är en bra start och att gärna ta reda på hur man ligger till med näring, vitaminer och mineraler i kroppen. Många av oss (i princip alla) har vi en hel del brister som påverkar vår hälsa och välmående på olika sätt.

Så här ser detoxdag 1 ut
Frukost: Traditionell smoothie a la Sandra
Lunch: Sallad med avokado, mungbönor, hampafrön, mm
Mellanmål: hasselnötter + raw bovetecruch
Middag: Raw tacos
Kvällsmål: Green juice med vetegräs och äpplen mm

I den här detoxen ingår även motion och träning. Det är så viktigt att röra på sig för att rensa slaggprodukter och att få ut mer av utrensningen. Jag har lagt upp ett träningsschema med styrka, yoga och många promenader. De dagar jag inte hinner med träning ska jag åtminstone träna 15 min styrka hemma. Bättre lite träning varje dag än ett långt träningspass någongång i veckan.

Powerwalk (om man kollar riktgt nära finns det lite muskler där, hahaha)!

Favoritsnack Renée Voltaires raw bovetecrunch och hasselnötter
Det här har blivit mer och mer en vardag för mig och inte bara en enstaka detox men nu är det 100% som gäller och inget annat. Wohoo!! J

3 kommentarer:

  1. Oj vad underbart med en detox. Det hade man själv behövt pågrund av en helt galen första vecka på semestern som blev väldigt slapp när det gällde maten............har du några bra tips angående bra detox? Har ju inga mätinstrument hemma tyvärr men min man vill också gå ner några kilon och vi försöker verkligen men skulle behöva rensa ut rejält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du fått mer bra detoxtips i mitt senaste inlägg :-) Är det något mer specifikt du undrar över när det gäller detox? Tips är att om det är första detoxen ska man ta det lugnt och kanske bara köra 3-5 dagar. Man märker skillnad på bara några dagar i början. Om man tycker det är väldigt jobbigt kan man äta extra myket nötter och kanske göra någon god raw food efterrätt för att stilla det värsta suget. I början kan man lätt bli trött, hängig, känna sig lite deppig och nedstämd samt få huvudvärk men det är ett tecken på att kroppen rensar och släpper ut skräp, gifter och toxiner. Det kan variera ganska mkt hur man mår beroende på vilken kosthållning man normalt håller eller hur kroppen klarar hantera en utrensning. Man bör trappa ner på socker, mjöl, ris, pasta, potatis, kött innan detoxen så går det bättre :-) Det fins endel bra detoxböcker man kan ha som hälp som innehåller mycket bra tips och råd. Lycka till! kram :-)

      Radera
  2. Och förrästen: Tack för fina kommentarer i min blogg. Jag bara älskar att experimentera i köket :-) , vill du ha hela mitt pannacotta recept med exakta mått så kan jag maila det till dig :-) ska göra chokladsmak till helgen!

    SvaraRadera