söndag 8 juli 2012

Sandys detox bootcamp

Hej alla goingar! Detoxen går som på räls, wohoo. Det går hur bra som helst och vi mår jättebra! Jag kände mig lite hängig och trött en dag denna vecka. Min käre pojkvän har redan gått ner 3 kg på en vecka (wow!), då har han också tränat på bra och promenerat 7 km varje dag. Vi är inte hungriga utan maten är väldigt mättande, någon dag har det nästan varit lite för mycket mat till och med.

Jag känner mig piggare, lugnare och klarare i huvudet samt mår riktigt bra. Jag är ganska spänd över hur jag kommer må efter nästa vecka. Vi har ätit mycket god raw food mat den här veckan som gett oss energi och ork, det är dessutom enkelt och går fort att göra raw food, YEY för det!

Här kommer matschema på några raw food detoxdagar så ni ser hur det kan se ut och kanske blir inspirerade att testa på själva. Maila mig gärna och berätta hur ni mår och hur det har gått för er :-) sandrasrawfood@hotmail.se Glöm inte att röra på er det gör susen under detoxen och är en viktig del.

Detoxdag 2
Frukost: Sandys frukostsmoothie
Lunch: sallad med groddar, mango, avokado, ruccola, olivolja och ev lite nötter
Mellanmål: frukt och ev en näve nötter
Middag: Tom Kah soppa (från boken: Pigg och glad med Raw Food av Vibeke Amdisen)

Detoxdag 3
Frukost: Sandys frukostsmoothie
Lunch: sallad med gurka, tomater, mungbönsgroddar, alfaalfagroddar, lök, olivolja, avokado och ev nötter
Mellanmål: frukt och ev lite nötter
Middag: Solrospaté på salladsbädd (se nedan för recept)

Detoxdag 4 (juice & smoothie-fastadag)
Frukost: Sandys frukostsmoothie
Lunch: Green smoothie
Mellanmål: Frukt
Middag: Green juice

Recept på solrospaté på salladsbädd

Solrospatén:
4 dl solroskärnor
1 näve persilja
1 klyfta vitlök
1/3 lök
citronsaft från 1 citron
2 msk tamari
1 msk kallpressad olivolja

Salladsbädd:
Ruccola
Rädisor
Solrosskott
1/3 hackad lök
några plommontomater
gurka
1 avokado
alfaalfagroddar

Häll alla ingredienser till solrospatén i en mixer och mixa. Hacka upp och placera alla ingredienser till salladen utom avokadon och alfagroddarna på två tallrikar. Lägg upp patén ovanpå salladsbädden och toppa med avokado och alfalfagroddar. Supergott, WOW!

3 kommentarer:

  1. Tack snälla sandra att du skrev hur dagarna ser ut för dig. Blev lite taggad att själv prova, kanske jag gör det en vacker dag. Ska deffinitivt prova din solrospaté :-)

    kram!

    SvaraRadera
  2. Tack för en fantastisk och inspirerande blogg!
    Jag är lite nyfiken på sandys frukostsmootie som återkommer
    under detoxen, vad består den av?

    Varma kramar Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frida,
      Vad kul att du gillar bloggen och hittar massa inspiration! :-D Här är ett exempel på frukostsmoothien:
      http://sandrasrawfood.blogspot.se/2011/02/nya-vanor.html

      Receptet ser oftast ut så här, varierar bär och frön då och då:

      1 banan
      1 msk kokosolja/olivolja/linfröolja
      1-2 dl bär (blåbär, hallon, jordgubbar m.m)
      1 msk linfrön
      2 sk psylliumfrön
      2-3 msk pumpafrön/bovete
      vatten/färskpressad apelsinjuice

      Gott & mättande!
      :-)

      Radera